At udarbejde Knuds identitet har været en af de sjoveste opgaver, jeg har løst. Måske fordi det aldrig var en formel opgave? Når jeg tænker nærmere over det, er jeg slet ikke sikker på, at jeg nogensinde blev bedt om at udføre den..

Knud er et spisehus på Hundested Havn. Ejerne hedder Charlotte & Jens, og i den periode, hvor de overvejede at købe restauranten, stoppede de ofte forbi mit køkken for at drøfte den store beslutning det er at købe en 600 kvm nedslidt, daværende kinesisk restaurant på en forblæst havn i Nordsjælland. En neon-Panda dansede på gulvet og en masse karper flød dovent rundt i utrolig plumret vand i et enormt akvarium.

Mens vi talte, voksede ideerne, restauranten blev købt, barnet fik navnet Knud med et respektfuldt nik til Hundesteds stolte søn Knud Rasmussen, og min dengang 9-årige søn Erik, der er dygtig til at tegne, sad helt stille og tegnede alle de ting, vi talte om ved langbordet.

Jens er min fætter, og i etableringen af Spisehuset Knud flød en identitet ud af alle vores samtaler, Jens & Charlottes drømme for deres fælles projekt, Eriks tegninger og en masse fælles referencer. Uden at vi kaldte det det, fik vi en visuel og verbal identitet på plads, der var klar, da Knud kunne åbne i foråret 2019.

Identiteten er humoristisk og legesyg med masser af referencer til Danish mid-century (Knuds møblement) og de rustikke, maritime omgivelser, der præger Nordsjællands vestligste hjørne. Eriks illustrationer var og er bærende i identiteten. Skrifttyperne blev valgt med Erik og Ole Lund Kierkegaard i tankerne, farverne fundet i udsigten fra Knud. Den leder tankerne hen på Krøniken og B&O fra midten af 50’erne. Det gør Knuds møblement også.

Både Jens og jeg er glade for ord, og med en masse fælles referencer funderet i vores familieskab blev arbejdet med de ord, vi bruger om Knud, rigtig sjovt. Det er simpelthen herligt at kunne sige: ”Kan du huske fru Olsen fra Løgstrup – hende, der røg cerut? Det er den type kvinde, jeg mener..” og så have en præcis, fælles forståelse for lige nøjagtig sådan en figur…

Knud er på rekordtid – grundet Charlotte & Jens’ dygtighed og enorme indsats – blevet en stor succes og et trækplaster for hele Nordsjælland. For mig har arbejdet med Knuds identitet åbnet op for en mere legende tilgang til mit arbejde, og så har det bare været en glæde at arbejde sammen med op til flere familiemedlemmer på en opgave, der aldrig kom til at virke som en opgave.

Se nedslag i Knuds visuelle og verbale identitet her…

Visuel identitet

Farveskala

In search of den perfekte farveskala til Spisehuset Knud kom jeg til at låne et billede af udsigten henover havnebassinet af Egeværk, taget af Fotograf Mew. Ud af det trak jeg en meget smuk farveskala, der minder om æstetikken i Krøniken, og spillede smukt op af de mange, smukke møbler fra 50’erne, der blev købt på auktion til Knud. Natur & kultur – skræddersyet til Knud – hånd i hånd.

Logo

Arbejdet med Knuds logo var meget sigende om hele processen. Vi lagde ud med at arbejde på et enkelt, stramt navnetræk, og undervejs lovpriste vi ordets korthed og symmetriske egenskaber.

En sen aften tikkede en skitse, tegnet på kanten af en avis, ind på min telefon – den arbejdede jeg videre med, sendte et hurtigt udkast retur – og mens jeg ventede på feedback og tilrettelser og dialog blev udkastet trykt på diverse flader; tryksager, baldakiner, firmabil etcetera. Charlotte & Jens sidder ikke på deres hænder.

På trods af den ikke-eksisterende tilretningsfase er jeg godt tilfreds med logoet, der rammer nogle af de ting, der i min optik gør logoer velfungerende. Jeg kan godt lide navnetræk, korte firmanavne (det er derfor mit eget firma hedder Brandscaping – dah!) og så holder jeg meget af, at navnetræk/logo på en og samme tid kan ses som et billede og læses som et ord.

Illustrationer

Som sagt nedfældede min søn Erik alle vores samtaler om det nye spisehus – der ved langbordet – på nogle store ruller papir. Han er siden blev fast illustrator for Knud og leverer en bærende del af Knuds identitet. Erik tegner nu Knuds illustrationer på en iPad.

Se flere af Eriks mange illustrationer til Knud her.

Fotostil

Fotostil i samarbejde med Fotograf Mew

Typografi

Vi har valgt fire skrifttyper til identiteten. Josefin Sans er bare fin og tidsrigtig i forhold til identiteten … alle de andre typer understreger det legende element. Vi bruger gerne håndskrift i illustrationerne (se eventuelt øverste billede).

Primær skrifttype:

Josefin Sans (Google Fonts)

Sekundære typer: 

Grandma (Adobe Fonts)

Motion (Adobe Fonts)

Fredericka the Great (Google Fonts)

Verbal identitet

Eksempler på tekstarbejde

ET KYSTNÆRT BISTROKØKKEN

På knud laver vi bistro-klassikere på vores egen måde; søstærkt inspireret af alt det vand, der omgiver Hundested.

Østers, hummer, blåmuslinger og smørstegte fladfisk er faste retter på vores menukort, hvor der også er plads til en god, velhængt bøf, grønne retter og stegt fjerkræ.

En nænsomt rørt tatar fås i hele åbningstiden – på smørrebrød, som let anretning og som del af et større måltid med dobbeltstegte fritter og vin til.

Friske torskefileter bliver til sprøde fish’n’chips, og vi håndhakker bøffer til børnene. Vi har ikke sodavand i køleskabet, men koger kærligt limonader og brusende frugtdrikke selv.

Brødet bruger vi meget krudt på. Det lyse brød er hævet udelukkende med surdej, og bagt med stenkærnet økologisk hvede med 10 % rug. Omvendt bruger vi 90 % rug og 10 % hvede til det halvmørke brød, du får dit smørrebrød på – lavet efter sønderjyske traditioner. Meget surt, få kerner – stor smag.

Vores retter kræver tid – af os og af jer. Vi bruger den fornødne tid på omhyggeligt at tilberede alt fra bunden, og insisterer på at lave måltider, det også tager tid at spise. En hel hummer eller en pot vin- og flødedampede blåmuslinger kan ikke spises i farten.

Den dejligste mad i hele verden er nemlig den, der bringer os sammen, får os til at løfte glasset, sige skål, og tage nuet ind helt og fuldt. En solnedgang tager den tid, den tager.

Kystnært og kysnært.

VINSKAB RIMER PÅ VENSKAB

Knuds vinskab er vores inderste lastrum; en hule midt i restauranten, der er fuld af hemmeligheder, præget af legesyge principper, og som byder på store smagsoplevelser i alle prisklasser. Udvalget er båret af en præference for klassiske vine, der alligevel overrasker og måske endda forbløffer.

Med en enkelt undtagelse byder vinskabet på europæiske vine. Sydtyske vine fra Baden og Mosel er velrepræsenterede, og her findes også et dejligt udvalg af Peter Sissecks vine fra Spanien. Vi har skønne vine fra mindre, ukendte producenter til velrenommerede stjerner i vinens verden. Udvalget er overvejende biodynamisk.

Vinskabet rummer hvide, rosa og røde vine samt et stort udvalg af bobler, champagner og spiritus.

I lastrummets dybeste mørke finder vi rommen. Gudernes nektar for dem med klap for øjet. Den klassiske sørøverdrik er knuds drik, og i vores lastrum findes rom fra hele verden. Vi har rom, der smager som rom. Rom, der taler til hjertet af dem, der ellers sværger til whisky eller cognac. Vi laver sjove drinks med rom, og hjælper gerne til med at finde den helt rigtige rom til den helt rigtige pirat. Og serverer den efter ønske foran den åbne ild i pejsestuen..

På vores vinkort kan du orientere dig i vores udvalg; men vær opmærksom på, at vinskabet rummer tre gange så mange vine som kortet. Bed din tjener om en tur ind i skabet – ned i lastrummets dyb.

Bemærk blot venligst, at ikke alle vores tjenere har det sorte bælte i vin og spiritus, men de kan altid finde en i restauranten, der har..