Det bedste i hele verden er at gå ind i Mette & Lasses værksted. Her bor der magikere – alkymister i træets verden. Og intet slår duften i et snedkerværksted.

Jeg begyndte at arbejde sammen med Egeværk i 2016, hvor de skulle have hjælp til at blive formidlet som det, de er; fyrtårne i et hvilket som helst landskab. Siden har vi været en fast del af hinandens liv, og det har været en fornøjelse og et privilegium at være med til at udvikle deres virke og forretning.

Egeværk rimer i mit hoved på pionerånd – Mette & Lasse er gudsbenådede håndværkere og hviler aldrig i deres søgen efter nye – og helt spektakulære – måder man kan bruge træet på. Jeg er stolt over at se dem repræsenterede ved toneangivende internationale gallerier og det har været en stor glæde at se dem modtage udmærkelser som Snedkerprisen og Danish Design Award.

Vores samarbejde kan bedst beskrives som en meget lang samtale, hvor vi får en forbistret masse ting fra hånden undervejs. Vi skriver, taler, diskuterer fotos, pressemuligheder, rejser til udstillinger sammen, drøfter konstant nye muligheder og retninger for Mette & Lasse kunstneriske virke. Vi suger til os af ord fra en verden, der er ny og i rivende udvikling. Arbejder os længere og længere ind i essensen af det hele.

Nedenstående er blot nedslag i vores mange projekter og produkter…

Verbal identitet

Eksempler på tekstarbejde - dansk & engelsk

EN KONSTANT TILSTAND AF EVOLUTION

Før alt andet kommer kærlighed til træet og en enorm nysgerrighed; kan materialet aftvinges nye svar? Den virtuose tilgang til håndværket er en selvfølge, den taler Mette Bentzen og Lasse Kristensen fra Egeværk ikke så meget om. Men træet; træets inderste væsen, træets mange farver, hvert stykkes enestående årestruktur – det dvæles der ved hos Egeværk. Som arkæologer afdækker uvurderlige fund med spartler, børster og pensler, afdækker Egeværk-teamet træets skønhed ved at skære, raspe og slibe. En arkæolog ved ikke, hvad der gemmer sig under mulde, der arbejdes forsigtigt efter antagelser om placering. Ligeledes arbejdes der hos Egeværk efter skitser, men aldrig tekniske tegninger. Hvem ved, hvad der vil åbenbare sig, hvis bare man er omhyggelig nok?

Træet repræsenterer tiden, urkraften, noget stoisk og majestætisk. Træet er også vildt og voksende, det er forankret i jorden, strækker sig mod himlen, og har aftryk af tidens gang. Netop derfor er det det perfekte materiale, hvis man spørger Egeværk. Træet er en ligeværdig partner; det skal ikke smeltes som et ædelt metal, og skal ikke – som for eksempel ler og porcelæn – brændes i en ovn, når værket er færdigt. Træet bliver ved med at leve, det bliver ved med at være sig selv.

Mette Bentzen og Lasse Kristensen er udlært ved PP Møbler, og når man er det, kan man sin Wegner-kanon. Den står der respekt om, men Mette og Lasse har også behov for, at respekten sprænges og eksploderes og udfordres. Netop derfor er to værker aldrig de samme, mange kan man ikke sidde på – når man kan, bliver man overrasket. Så har man måske et smeltende, lille isbjerg under bagen? Lige linjer er afløst af en flod af organiske former fra de to trækunstneres sind og hænder.

Har de smeltende skamler og det splittede træ en dystopisk klang? Er værkerne civilisationskritiske? Ikke hvis man spørger Mette og Lasse. Dybt i dem begge ligger en følelse af ligeværdig sameksistens i forholdet mellem menneske og natur. Menneskets plads i det store billede ses gennem Darwins briller; en del af et hele – ikke over eller under noget andet. Nutidens undergangsforestillinger undersøges i værkerne med bemærkelsesværdig sindsro. Naturen er den store udligner, menneskeheden blot en lille brik i det store billede. Der er lettelse i tanken om, at naturen hurtigt vil genoprette sin egen balance uden tilstedeværelse af mennesker.

De fysiske manifestationer er smeltende isskamler. Hylder, der flyder ned ad væggen. Kogt egetræ, der er splittet ad, og sat sammen igen. Ædle træsorter får kradset årer ud, og indlagt ædle metaller – begge dele er vokset op af jorden, og i samspil får de en forbavsende kraft. En klode hænger fra loftet i sin egen uudgrundelige skønhed – stor nok til at en voksen mand kan stå oprejst i den. Men han er ikke nødvendig. Og det er måske hele Egeværks pointe?

Eksempler på print

Navn: Poetry in stopped motion

Hæfte, 52 sider

Forside med 3D lak

Jeg har lavet layout & tekst

Korrektur: Wordmaster

Fotos: Egeværk, Rasmus Cornelius, Mew, Ketil Teisen.

Eksempel på udstillingsidentitet

Fotostil

Fotostil i samarbejde med Fotograf Mew

Typografi

Vi har valgt fire skrifttyper til identiteten. Josefin Sans er bare fin og tidsrigtig i forhold til identiteten … alle de andre typer understreger det legende element. Vi bruger gerne håndskrift i illustrationerne (se eventuelt øverste billede).

Primær skrifttype:

Josefin Sans (Google Fonts)

Sekundære typer: 

Grandma (Adobe Fonts)

Motion (Adobe Fonts)

Fredericka the Great (Google Fonts)

Brand-strategi & visuel identitet

I 2016 udarbejdede jeg en brand book til Egeværk i samarbejde med René Christoffer (grafisk design) og Fotograf Mew (konceptfotos) – med støtte fra Maritim Turisme. Det var begyndelsen på vores samarbejde, og vi har siden brugt den i arbejdet på at få Egeværk-brandet foldet mere og mere ud. Nedenfor nedslag i bogen..